Sunday, January 15, 2012

Siapa kata aku tak bahagia?

Assalamualaikum.

Kawan-kawan selama ni saya selalu post jiwang-jiwang kan. Err maaf lah. Dan jugak macam sedih kan kan kan. Siapa yang suka bersedih. Tiada siapa suka disakiti kan. Tapi itu hak saya lah nak luah kat memana pun bukan saya sebut pun siapa bagaimana dimana apa segala yang berlaku pun. Kalau awak tahu awak nak bahagia saya pun tahu nak bahagia jugak tau. Saya pun ada perasaan macam awak juga tahu tak. Kalau awak ada masalah awak tahu cari orang untuk menemani awak seperti itu jugalah saya. Tapi saya rasa perempuan lebih kuat berbanding lelaki. Memang tak dapat dinafikan lelaki lebih kuat fizikalnya akan tetapi perempuan lebih gagah mentalnya.

Sebab...perempuan kalau kecewa, ada ke carik lelaki lain. Perempuan tahu menangis dulu yang pertama barulah mencari kawan-kawan sekeliling untuk menemani mereka. Lelaki?huh. ada masalah sikit dengan pasangan, pulun sangat carik orang lain cakap ada masalah lah ape lah. Haih awak semua ingat kami perempuan ni apa nak teman awak yang dah berpunya tu. kalau awak semua ada masalah dengan awek tak perlu cari orang lain okay? Cari jalan penyelesaian terbaik yang lain. Cari orang lain tu buat tambah masalah awak dan orang yang awk cari tu je tahu. Kalau dah bahagia sangat dah buat istikharah dah rasa dia tu jodoh hang kahwin lah tak payah duk pulun sangat sakan tayang sana sini la.

Saya ada hubungan dengan sesape pun tak tayang kat mana-mana pun. Private sudah. Sebab...belum tentu la kahwin dengan dia. Couple ke tunang ke duk pakat pakai cincin sesame ke tu semua takde beza pun. Kahwin saje yang halal. Jadi tak payah sangat nak bagitahu kat semua orang yang awak-awak tu bahagia dengan dia. Awak-awak nak kahwin, haa tu jemput la orang baru orang leh ucap tahniah kat awak-awak tau. Lagi best. Kalau ada masalah itu kan adat tak perlu cari masalah lain yer kawan-kawan. Orang yang awak tumpang kasih tu tahu erti sakit hati dan seksa. Awak-awak dah bagi harapan kat dia tapi awak-awak tinggal begitu sahaja kononnya tiada jodoh. Kalau dah tahu fikir macam tu kenapa dari awal memberi harapan. Pehlisssss lah. Tak matanglah you.

Kalau awk-awak matang sangat awak-awak pandai settle masalah dengan pasangan lah tak payah ngadu kat orang lain. Orang sekeliling cuma tahu mengutuk orang lain je. Mereka mungkin salah faham sebab mereka tak tahu cerita sebenar. Ada awak fikir apa akan berlaku dan terjadi pada orang yang awk bg harapan itu akan lalui. Dia akan lalui banyak benda yang awak tak terfikir pun sedangkan awak bahagia sesangat dengan dia. Kalau tahu status diri, tak perlu jaja diri itu tak ada yang empunya. Saya disini single bukan sebab suruh awak masuk tapi kawan jelah. Single sebab tahu benda-benda ni memang sesak kepala. Awak-awak, yang baca jangan terasa. saya menulis mengikut pengalaman yang saya lalui dahulu kala. Jangan perasan sangat saya nak tulis pasal awak lagi okay.

Saya ada kisah saya sendiri yang awak sendiri tak pernah tahu yang mungkin sama seperti awak lalui. jadi jangan marah-marah maki-maki tengking-tengking tak boleh post apa-apa. Terasa? nasiblah. Saya tak cakap pasal awak pun. Ni kisah bertahun dulu. Tapi luah secara general sikap lelaki yang saya hadapi selama bertahun-tahun ni. Biasa dah. Lelaki ada awek tetapi mesti nak ada yang lain buat teman bila awek takde or tak layan. Bila dah bahagia, memang kene tinggallah. Sabar yer wanita-wanita yang pernah alamai sebegini. Saya memahami kerna berlaku berkali-kali sehingga naik lali dan tahu apa yang mereka cakap. Seakan sama sahaja ayat yang mereka gunakan untuk putar belit keadaa. Ingat saya kisah sangat ker. Mungkin nampak saya sedih kan.

Tetapi saya sangat bahagia kerana itu bukti saya mampu menjadi kawan yang baik dan ada semasa susah senang untuk kawan-kawan walaupun sebenarnya awak-awak mengambil kesempatan. tak mengapalah. Mungkin suatu hari nanti awek awak buat macam mana awk buat kat perempuan lain atau awak sendiri yang buat sekali lagi atau bagaimana Allah membalas saya tak tahu Itu urusan Allah saya hanya berdoa berjuta kali berdoa memohon segala terbalas. Amin. Bukan terlalu keras hati menyalahkan tetapi terlalu ingin awak-awak sedar apa yang awak buat tu bukan sikit kesannya malah besar. Awak tak tahu sebab yang tanggung semua orang yang awak tinggalkan itu. Sebab orang-orang yang terdekat dengannya yang tak mengetahui apa-apa pasti mereka membaca yang ada di depan mata sahaja.

Tidak mungkin sekali saya nak bercertia hal sebenar biarlah mereka salah faham asalkan cerita itu tidak berpanjangan sebab saya nak hidup juga seperti awak. Perit kan kalau orang salah faham dan menyalahkan kita walhal sebenarnya pucuk pangkalnya salah orang lain tetapi kita yang menanggungnya. Semuanya. Tampak remeh bukan. Sebenarnya perit nak lalui tetapi buat endah tak endah sahajalah. Sebab itu saya nampak bahagia sangat di luar. Tetapi seribu kali awak tindas saya berjuta kali orang menemani saya. saya masih ada pintu lain. Kawan-kawan saya semua menyokong dan memahami saya sangat-sangat. Ucapan terima kasih kepada kawan-kawan serasa tak cukup. Ingin berikan hadiah tak pula mampu. Mungkin akan datang ye korang. Terima kasih menemani setiap masa.

Sebenarnya ramai sahaja orang yang datang tetapi silap saya nampak awak je sebab awak muncul. Mengapa yer. Takpe takpe awak tak perlu jawab. Saya tahu seseorang yang sebenarnya menemani saya dalam diam sehinggakan saya mengguris hatinya. Awak saya minta maaf bukan saya tak nampak awak tetapi saya rasa saya selesa sebegini. Jodoh dah ditentukan. Jika ada, adalah ye. Lelaki boleh mencari saya perempuan hanya menanti. Sekarang hati saya totally tak punya dan dipunyai sesiapa. Bersyukur sesangat sebab dapat buang semuanya. Saya pun tak perlukan kuman kat hati ni. Semak je kan. Awak, walau bagaimanapun kita tetap kawan :)

Ramai yang datang tatkala airmata penuh seperigi. Awak jugak terima kasih kerana awak datang tepat masanya tetapi hati ini takut untuk memberi. Tunggu dan lihat sahajalah apa yang akan berlaku akan tetapi kita sebagai hambaNya tetap kene berusaha mencari. Saya tahu awak baik orangnya. Saya tahu status awak yang tak punya sesiapa seperti saya. Tiada halangan untuk kita memulakan atau apa-apa. Tetapi kita kejar cita-cita dahulu. Kita juga berkawan sepertiamana yang kita lakukan sekarang. Awak banyak menyedarkan saya tentang kehidupan walaupun dalam masa yang singkat. Allah dah gerakkan awak untuk tolong saya kat dunia ni. Terima kasih, Encik A. Saya amat menghargai kehadiran awak. Sekiranya ada kesilapan selama kita berkawan saya minta maaf.

Manusia seringkali melakukan kesilapan. Mungkin pertuturan saya mengasari awak-awak semua terutama kawan-kawan sekeliling, Encik A dan juga B. Saya rasa sangat bahagia sebab ada kawan-kawan kelas, kawan-kawan sebilik, kawan sekolah, kawan-kawan pena, kawan-kawan hp sebab semuanya menghargai saya dan menemani saya. Terkadang rasa mahu menangis sebab sebenarnya orang yang menyayangi saya ramai sangat. Mereka semua mengambil tahu tentang saya sedangkan saya nampak awak sahaja masa tu. Tak mengapa pengalaman mengajar saya berfikir secara rasional. Saya tahu bila saya patut dan tak patut menangis.

awak sebenarnya suka bila melihat orang yang awak tinggalkan itu sengsara bukan? Saya tahu semua itu. Tkpe awak-awak saya bahagia. awak silap besar jika wak ingat saya lemah atau tak boleh hidup tanpa awak. Saya rasa lebih bertuah berkawan dengan orang lain berbanding saya mencari awak. Terima kasih untuk sebelum ni, awak. Nanti kalau awk ditimpa masalah lebih besar daripada yang awak buat kat saya, semoga awak ingat kesilapan awak kat saya dan semua yang awak sakiti. Semoga awak sedar. tak kira cepat mahupun lambat ia tetap akan terbalas. Ingat tu awak-awak. saya tak takut dengan awak-awak saya takut dengan Allah je. Saya lebih takut kehilangan Allah daripada kehilangan awak. Awak hanya memberi erti secebis sahaja dalam hidup saya. Allah, keluarga dan kawan-kawan saya adalah segalanya.

Awak-awak, saya minta maaf sekiranya terkasar bahasa. Yang buruk itu datang daripada saya dan yang baik itu daripada Allah. Semoga kita saling mengingati antara satu sama lain. Semoga insan bernama lelaki diminta setialah kepada pasangan dan sekiranya benar-benar sayang kahwinilah mereka tak perlu menayang sbelum masanya. Yang perempuan pula tunggulah saat kamu disunting atau dipinang. Jaga lah hati untuk suami kita akn datang. Insyaallah. Peringatan untuk diri sendiri juga. Saya berharap saya pun tak akan terleka mahupun terlalai dek masalah duniawi semata-mata. Kawan-kawan, tegurlah saya jika saya terleka kerna saya bukan insan yang sempurna.

*hatiku milik bakal suamiku*

kepada bakal suamiku : pimpinlah saya ke jalan yang dikehendaki Allah agar kita sama-sama berada di Jannah yang penuh indah 


No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...