Wednesday, December 21, 2011

Rimbunan Kasih

Assalamualaikum.

Hari-hari aku lalui penuh tenang sedamai tasik luas pemandangan. Siapa tahu ketenangan itu ada sesuatu yang bergolak di dalamnya. Tiada siapa dapat menduganya. Di sebalik rimbunan pohon menghijau aku terlihat sesuatu yang kabur. Kelam. Aku tertanya apakah itu. Namun aku sedar itu hanya bayanganmu yang sentiasa mengaburi mata hitamku. Setiap kali menghampiri ia helang terbang bak hembusan angin yang membuai damai menyentuh pipi. Tiap kali mata menerjah dunia aku terlihat kelibatmu. Namun ia hanya kelam seperti dalam kegelapan malam tanpa suluhan pelita.

Aku menyusuri langkah demi langkah akan aku ketepikan dedaun berduri agar tiada lagi yang menusuk kakiku mahupun jari jemariku. kehidupan penuh onak duri dan berliku-liku ibarat meredah hutan belantara yang pasti dipenuhi rimbunan hijau meninggi. Aku sesat di situ. Lalu sesuatu menghampiriku memberi sinar cahaya tanpa aku ketahui siapa gerangannya. Namun aku lalukan sahaja agar aku tak kenal\i siapa ia dan adalah lebih baik tidak mengenali dari penyesalan sebuah pengenalan. Sekalipun ia hanya sebatang mancis diberi pada kegelapan malam ia menyinari segenap tubuhku.

Cukuplah sekadar menyerikan hati meriangkan perasaan. Agar kalian ketahui aku masih mampu memberikan khabar dan secalit senyuman ikhlas dari hati. Seringkali berkata mengapa begini namun jawapannya begitulah kehendak Ilahi. Tidak pernah aku menyesali namun aku memanjat kesyukuran kerna aku dapat merasai semua ini. Walaupun tak semanis madu tapi tak juga sepahit ubat kerna di situlah bermulanya mempelajari kekuatan diri dan hati. Tak semua insan dapat merasai dan akulah yang terpilih. Aku tahu sesuatu yang lebih baik sedang menanti. 

Semakin kau menjauhi dan mengaburi aku masih menyendiri mencari ruang untuk bernafas. Aku menjumpai ruang itu tapi rimbunan kasih ku terhadapmu masih tersemat di hati dan tertulis di awangan kau pencuri hatiku. Akan aku semat semua ini. Tak aku apasti untuk membalas derita mahupun memberikan gula namun yang pasti aku setia menyendiri dan melalui dengan penuh bahagia. Tatkala aku dinilai paling ceria, organ berjiran hatiku menilai aku derita dan terluka. Aku pasti ketabahan aku lalui dahulu dan juga kini semakin meninggi. Aku tahu kekentalan hati ini masih utuh berdiri di sampingku.

Berkali aku terpijak duri namun aku tahu aku mampu. Aku mahukan keindahan kehidupan. Akan aku cari kebahagiaan itu. Terima kasih atas segalanya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...