Saturday, December 31, 2011

Embun Pagi

Assalamualaikum.

Seperti yang sering kita dengarkan sabar itu separuh daripada iman. Benarlah sabar itu perlu kelak Allah beri habuan yang kita tak pernah sangkakan. Dahulu aku tergapai-gapai kelemasan dalam lautan dalam. Sempat jua aku berpaut pada dahan pohon yang timbul. Tenagaku semakin habis untuk menahan diri sehingga tiba-tiba aku merasakan sesuatu menarikku dan meletakkanku di tepian pantai sambil menanyakan keadaanku. Siapakah itu aku tidak pasti. Aku lena dibuai kepenatan dalam kelemasan di lautan untuk mencari kebahagiaan yang hilang itu. Lautan itu sangat luas sehinggakan aku terdiam membisu ingin menafsirkan erti semua itu. Di mana ia menghilang aku tidak pasti.

Dalam keluasan laut ciptaan Allah ini pasti ada mata-mata yang melihatku dari jauh. Hendak menghampiri tidak pula mengenali lalu ia merenungku dalam kejauhan. Entah apa yang ditafsirkan dan difikirkan aku tidak ambil peduli. Mungkin dalam amukan itu ia melihatku dan menungguku sehingga aku berhenti menghempas kemarahan di pantai itu. Dalam kegelapan malam di lautan diiringi angin pantai yang menghembu lembut, aku pergi ke gigi air itu. Sesekali ombak datang menendang kakiku.

Tidak aku rasa sakit itu. Namun ia menjadi penghias hidupku. Sesekali ia datang menyerpa dengan lembut namun pabila kapal lalu ombak datang menyerpa dengan mengganas lalu membahasi separuh tubuhku. Hendak ditangiskan apa sebabnya aku tidak pasti. Dalam kegelapan itu pasti tiada siapa yang dapat melihat aku menangis mahupun ketawa atau ketakutan. Mungkin jua ada yang mahu menembakku dengan peluru pistol tepat mengenai tubuhku namun pasti aku tidak mengetahui siapa gerangannya dan dimana ia menyembunyikan diri.

Dalam dunia tidak semua gembira kita meniti bahagia. Malah ada yang dengki melihat kita bahagia. Di tepian pantai itu, ada orang datang menyerpa lali mengatakan janganlah menangis disini kerna tiada siapa dapat melihatmu dan menenangkanmu sebaliknya menangislah dibahuku mungkin aku dapat memahami isi hatimu kerna aku yang perasaan akan emosimu di tepian pantai ini. Aku pejamkan mata sehingga aku merasakan di awang-awangan dan kembali semula ke lautan. namun itu hanya angan-angan bukan realiti. Aku tertanya-tanya mengapa kau hadir di dalam angananku itu sedangkan hatimu menjauhi.

Aku tertanya-tanya apa tujuanmu menghadirkan dirimu dalam mimpiku. Tidak aku pinta untuk memikirkanmu mahupun mimpi tentangmu tetapi ia datang tanpa dipinta dan pergi tanpa aku rela. Aku pulang ke kamar untuk melelapkan mata mengharap kehadiranmu menemani walaupun aku tahu ia tidak akan terjadi. Seusai menikmati tidurku aku tahu segalanya datang hanya menggembirakan sesaat namun derita aku hadapi bertahun lamanya. Aku diuji sebegini namun aku mengerti ini ujian ketabahan diri sebagai wanita. Namun aku mensyukuri nikmat kebahagiaan yang kau berikan walaupun seketika. Ingin aku mencari apa puncanya namun bukan sekarang. 

Tiba masanya aku pasti semuanya terbongkar dan saat itu yang menentukan aku yang pergi menghilang atau aku menyendiri membuat keputusan. Senyumlah kepadaku kerna itu mungkin kali terakhir aku melihatmu berdiri di hadapanku.


143123

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...