Monday, January 2, 2012

Nama Sama

Assalamualaikum wbt.

Berdasarkan tajuk yang diberi, semua sudah sedia maklum setiap orang pasti ada namanya sendiri yang diberikan oleh ahli keluarga kan. Nama saya ialah Izzaty. Ramai sangat nama sama macam saya. Sebijik sebulat sebujur. Masa tamhidi dulu kami ada empat orang Izzati dalam satu group. Izzati Fatimah , 'Izzati , Izzati dan saya, Izzaty. Kenalan saya di Melaka nama sebijik dengan saya , Izzaty. Okay. Ramai kan nama sama. Contoh lain kan saya ada ramai kawan nama Syafiq. ramai sesangat. Meh saya sebut beberapa antaranya Syafiq Syazzany , Syafiq Wahid, Syafiq Abidin , Syafiq Nazri , Syafiq Maarof dan ramai lagi. Hah! Ambik. ramai sangat kan. 

Nama lain, Amsyar. kawan sekolah pon ramai nama amsyar tapi tak ingat lah pulak nama penuh mereka tu sebab nama panggilan bukan Amsyar. Tak terkiralah kan orang yang sama nama dengan kita nih. Sedangkan muka pun terkadang ada iras-iras walaupun tak de hubungan apa-apa pun kan apatah lagi sama nama. Cuma yang membezakan berapa ramai orang yang kita jumpa tu sama nama atau tidak tu jelah. Tarikh lahir pun boleh tersama. Saya ada kenal dua orang yang tarikh lahir sama dengan saya. Seorang senior dan seorang lagi junior.

Apa-apa pun, saya sebenarnya nak mengatakan bahawa saya rimas bila orang salah faham. Get it? Bila saya tengah bermesej dengan si bintang , orang ingat saya bermesej dengan si bulan. Nama je sama tapi takkan la saya nak cerita semua benda kat orang sekeliling kan. tengok! kan dah salah faham. lepas tu, mulalah cerita pelik-pelik keluar sedangkan semuanya tak benar belaka. Itulah manusia suka nak menyalahkan orang tanpa kaji selidik kan. Apalah nak jadi. Macam mana nak maju kalau asyik menuding jari ke arah orang lain, ingat ye ada lagi empat jari menuding diri sendiri tahu?

Kalau tengah call pun sama. call orang lain tapi orang sekeliling sangkakan lain. Kalau nak bermanja dengan ayah, tak boleh ke. Ada macam pakwe ke. Cubit pipi tu kang baru tahu. Okay. Memain je. Orang sekeliling suka judge macam tu je. Sedihnya rasa. Tapi, tolonglah jangan nak perasan sangat. Awak, awak. Yang tengah membaca nilah. Saya bukan bercakap tentang awak tau. Saya tengah bercakap tentang dia. *umum* . Tak bermakna saya post apa-apa di Facebook mahupun Blog, ada kaitan dengan awak atau sesiapa. Saya cuma meluahkan rasa dan kadang-kadang saya mereka cerita itu.

Saya suka menulis atau menaip ayat-ayat macam tu. Awak ada masalah ker? Kalau awak tak suka, sakit hati sangat, janganlah baca apatah lagi follow. Macam marah je ayat saya ni kan? hehe. Tak marah pun sebenarnya cuma memperjelaskan mana-mana yang tak clear. Saya tahu bukan semua orang suka baca ayat-ayat jiwang macam saya taip tu. kalau tak suka, biarkan sahaja okay? Saya tak guna otak dan akal awak untuk fikirkan ayat tu dan tak guna tangan awak pun nak menaip semua tuh. jangan kutuk belakang 'ee jiwang gilerr...menyampah' . Dah tahu macam tu, kenapa baca.

tak fahamlah kan. Saya buat blog ni atas kerelaan saya dan kehendak saya sendiri tanpa paksaan sesiapa pun tahu. Blog ni pun tak paksa sesiapa untuk dibaca mahupun difollow. Siapa nak dia buatlah. Saya tak kisah sedikit pun. Cuma apabila ada sesuatu yang kurang enak didengar sampai ke telinga dan mata, teringin lah saya untuk menjelaskannya. Agak-agak tak jelas, PM kat FB okay? Mana tahu ada apa-apa tak puas hati ke apa ke kan. hehe. Apa-apa pun, buat masa ni saya tak pernah sesekali mengata mahupun mengutuk sesiapa dalam blog dan juga fb. Hanya luahan rasa sahaja. Mungkin jugak ada yang terasa saya memperkata tentang dirinya.

Tetapi percayalah saya tak berniat untuk membuat sesiapapun terasa apatah lagi menangis. Saya ada perasaan macam awak-awak semua jugaklah. saya ada hak nak post kat memana pun tapi saya tahu etika dan adab nak gunakan semua tu dengan sebaiknya. Jika ada salah silap, sila tegur secara peribadi bukan di tempat awam. Saya berkata-kata atau menulis ni untuk diri sendiri. Rasa lega dapat berkawan dengan fb dan blog ni tau. Macam kawan rapat sebab dia terima je apa saya tulis tanpa sekatan. Tak kan saya nak menyusakan kawan-kawan semata-mata nak suruh dengar masalah saya. tak kan saya takde kebebasan untuk berkata-kata?

Cukuplah sekadar saya membuat status untuk melegakan hati sendiri. Tak pula saya mengutuk apatah lagi memaki hamun orang kat fb atau memana lah. Kepada pembaca, saya tak mengata atau mengutuk awak tau. jangan sedih-sedih sebab nanti saya kecewa sebab buat orang kecewa. rasa bersalah sangat. Cuma kepada orang ramai diminta tak perlu menjaga tepi kain orang dan juga tak perlu nilai orang dari luaran dalam sekelip mata. Kita tak tahu hati dia macam mana pun. Setiap orang berbeza. Rambut sama hitam hati lain-lain

Kadang-kadang tengok macam baik tapi rupa-rupanya perompak. kadang-kadang tengok muka macam perompak tapi sopan santun orangnya. ha tengok, jangan mengata orang tau. Segala apa yang saya taip disini tidak ditujukan kepada mana-mana pihak hanya peringatan sesama insan :) . Good luck, semua. Minta maaf sekali lagi yer. mana yang baik diambil yang kurang ditepikan. terima kasih kerana sudi membaca entry yang serba kurang ini.

trust me :)

Miss you like crazy

*percaya tak , ada orang akan anggap saya rindu kan si bulan sedangkan sebenarnya adalah tidak diketahui oleh awak-awak semua pun,so jangan buat kesimpulan sendiri ye syg, maaf jika kasar ye kalian, terima kasih dan minta maaf sesangat*


No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...