Friday, December 16, 2011

Bertahanlah :')

Assalamualaikum.

Kadangakala kita senyum sendiri tanpa pedulikan pendapat orang lain yang berkemungkinan mengatakan kita gila kerana senyum sendiri. Sedangkan kita terbayang akan peristiwa itu secara tiba-tiba tak mengira waktu dan tempat. Ia datang bukan untuk menganggu tetapi memberikan senyuman kepada hati yang sedang lara. Pabila kita telah jatuh saat itulah kita akan teringat keadaan dan peristiwa yang manis mahupun pahit itu. Pabila teringat kenangan manis kita pasti senyum sendiri walaupun pada akhirnya kita terluka mengingatinya. Mula manis akhir pahit. Ingat manis akhirnya terasa pahit.

Sedangkan air milo atau pun gula gula yang terlalu manis kita rasakan pahit pada akhirnya kerana terlalu manis. Adakah semua pernaha merasakannya? Adakah hanya insan tertentu sahaja pernah merasakannya. Tak semua yang kita harap itu pasti datang. mungkin ia datang tapi nanti. Bersabarlah sayang. Pabila menyendiri saat itulah fikiran meronta-ronta keluar dari diri mahu menerjah dunia luar. Dan saat itulah fikiran menerawang ke tempat yang kita sendiri tak pasti. Langkah demi langkah, detik demi detik kemana fikiran pergi kesitulah mata kita pergi walaupun pada hakikatnya kadang kita sedang memandang dinding putih yang kosong tanpa secalit lukisan mahupun contengan kanak-kanak.

Apa yang datang menutup seluruh pandangan sebenar sehingga datang sesuatu yang mengganggu fikiran dan kadangkala sehingga tersentak. Siapa duga apa yang kita rasa dan fikir. Sehebat mana pun mereka pasti tak tahu kelukaan hati keperitan rasa kekeluan lidah kesentapan hati yang kita alami. Pihak satu mendengar luahan si satu menyokong yang satu pihak dua mendengar luahan dua menyokong yang dua. Sememangnya tak semua orang dapat memahami kita. Dan sekiranya memahami dia tak akan memahami sepenuhnya. Dia hanya melihat sedikit.

Mencuba menyelesaikan sendiri? adakah yang terbaik? Tidak. Pasti perlukan teman bersuara namun hati membuat kata putus. Jangan diragu. Jangan dipaksa. Relakan hatimu. Relakanlah sayang. Jangan bazirkan airmatamu sayang. Dia tak mendengar luhan hatimu. Ya. Memang ketandusan airmata. Seluka mana pun ku masih mencari dimana lopak dan stor yang menyimpan air mata tetapi tak juga ku jumpa. Pasti ia mengambil masa untuk 'refill'. Mungkin. Tak mengapa. Ini bukan masanya. Katanya. Ikutkan saja bait bait yang keluar dari bibirmu.

Akan ku turutkan saja kata kata mu kerna kau harus tahu aku masih menyayangimu walaupun hanya dari jauh ku berikan mataku aku mencuba merelakanmu tetapi aku mahu kau kembali tak kira bilamasa bilamana sekalipun sayang. Aku merelakan sekiranya benar kata kata mu. Aku terhiris hati sendiri dengan pisau yang berada ti tanganku sendiri sekiranya ia helah darimu semata-mata. Adakah kau sedar itu semua. Pisau di tanganku menandakan kesilapanku menerjah ke alam ini. Mengapa aku terjerat di sebalik ini. Aku sendiri kabur. Kau yang mengaburkannya. Aku menuruti. Tak mengapa. Tetap salah ku jua.

Aku terima seadanya. Aku mengharapkan sinar dari hidupmu. Aku mengharapkan sinar dari matamu dan juga bibirmu. Pasti aku riang menggelongsori pelangi tatkala kamu memberikan senyuman permatamu. Pasti aku gusar melihatmu kehulu hilir berjalan tanpa berkasut tidur beralaskan tanah. Aku pasti. Aku yakin hatiku masih untukmu. Seluka mana ia aku mahukan ia dicantum kembali olehmu. Harapan yang belum ku pasti. Sememangnya aku tidak pasti. Akan ku harapkan kehadiranmu walau sepantas kilat mahupun setenang air sungai ataupun selembut angin datang menyapaku. Akan ku nanti waktu itu dengan penuh kesabaran.

#14367#

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...