Wednesday, December 14, 2011

Beribu Janji

Assalamualaikum.

Sepanjang kita hidup mustahil tak pernah sekali pun tak pernah berjanji kan. Sedangkan di sekolah pun kita ada ikrar tiap kali perhimpunan kan. Janji ada macam macam. Ada janji dengan ibu ayah , cikgu , kawan-kawan, awek , pakwe , suami isteri dan sesiapa sajalah kan. Jani pulak ada macam-macam benda yang kita janjikan. huh. Serabut jugak kan. Tapi sepatutnya janji ini sesuatu yang kita tak boleh perlekehkan. Sekali berjanji kita harus tepati.

Saya amat tak memahami orang yang tak menepati masa. Adakah terlalu susah? Contoh yang paling senang lah kan, pergi sekolah. Setiap hari mesti ada je yang datang lambat. Susah sangat ke nak siap? Okay. tu sekolah. Kalau sekarang ni. University life. Susah sangat ke nak ikut jadual. Jadual bukan padat sangat sangat pun. Sekolah punya jadual lagi straight tau. huh. Ni, sampai pensyarah dah masuk pun tak sampai sampai lagi. Kalau dah tahu diri tu jenis lambat siap bangunla awal. Tapi peliknya kenapa lama sangat nak siap? Mandi? setengah jam? Apa yang korang buat dalam bilik air tu? Gosok gigi 5 minit. sabun 10 minit syampu 10 minit cuci muka 5 minit lap badan 5 minit . mamcam tu ke weh?

Haish. Tak pahamla. Sangat tak memahami orang yang siap lambat gegiler nih. Seruis! Tak kan tak rasa bersalah kalau datang lambat? Tak reti betullah. Patutnya kita nak belajar kita la datang awal, betul tak. Lepas tu, bukan untuk ke kuliah je. Kalau berjanji dengan kawan nak buat discussion ke apa ke. Janji nak buat sekian waktu tapi paling awal mula mesti setengah jam lebih lewat daripada waktu yang dijanjikan. Apa nak jadi nih? Semua dah takde kesedaran waktu ke? Sesungguhnya dalam pepatah arab mengatakan "Masa itu seperti pedang, jika kamu tak memotongnya maka dia akan memotong kamu".

Bukan emas lagi dah tapi pedang. Okay. Faham? Cuba bayangkan. Kalau kita siapkan discussion tu awal awal kan boleh buat lama sikit kalau tak faham. Ataupun kalau dah siap awal boleh buat kerja kerja lain yang sememangnya sangat banyak. Bukan duduk kat sekolah lagi tapi universiti. Kalau lalai sikit bab masa memang menangis mata darah lah terkejar kejar due date untuk submit assignment. Masa tu memang padan muka la. Lain kali tangguh lagi. Kita duk sini takda sapa pun nak tegur tahu tak? Kena marah sebab lambat submit adalah.

Saya rasa la kalau bab ni tak susah pun nak ikut. Tapi apa yang menyebabkan susah sangat nak tepati masa yer, kawan-kawan. Tak payah tengok jauh jauh. Teman terdekat pun ada. Betul tak? Sabar tak sabar jelah kan. Kena la hadapi dengan orang macam ni. Perli ke cakap kias kias ke, tetap macam tu jugak perangai suka lambat-lambat dan tangguh-tangguh ni. Kalau assignment submit awal, kan hati lega? Korang tak rasa macam tu ke? Daripada korang duk tergolek-golek atas katil menghadap henset yang takdak apa apa tu, baik on laptop buat assignment. Bukan online lah. Tahu?

Lagi...lagi..bukan takat ni je. Nih. Dok janji macam-macam kat orang. Kalau rasa tak boleh tepati, jangan lah berjanji. Kalau sekali berjanji itu tanda kita bagi harapan kat orang yang kita janjikan tu. Tak kiralah janji tentang apa pun. Contoh kita janji dengan kwn nak ajak dia makan dan korang janji nak belanja dia, tiba kat kedai korang kata aku main-main jer. Apa perasaan korang? nak hebat lagi? Korang bersusah payah usahakan nak pergi jumpa kawan lama kat utara, korang kat selatan, dah tempah tiket segala bagai tiba tiba dia cakap dia tak boleh . Padahal korang dah plan sebulan lalu. Apa? Apa? Apa perasaan? mcm $^*&(%^*#$.

Saya pun tak tahu lah apa akibat kalau tak tepati janji. Cuma yang pasti orang itu akan merasakan kesakitan hati yang amat sangat lah kan. Mustahil takde rase apa-apa. Bermacam orang berjanji pada saya dan pelbagai bentuk janji pun saya dengar. Tapi tak tahulah berapa peratus je orang yang menepatinya. Kita bukanlah manusia yang sempurna untuk ikut betul betul apa yang kita ramcang tapi kita perlu usaha bukan berserah bulat bulat mamcam tu je. Orang ada perasaan kan?

Boyfie korang ajak keluar weekend ni tapi tiba tiba pagi tu cancel. Kecewa kan? Macam-macam lah janji ni kan. Saya? mestilah pernah berjanji jugak. Tapi orang yang saya berjanji bersama itu pun tak tepati janji. Maknanya bukan saya yang merobohkan perjanjian itu yer. Termati gara-gara dia sendiri. Tapi saya taklah jugak perfect sangat sampai saya berjaya tepati semua. Mungkin ada yang saya terlepas pandang. Maaflah ye kawan-kawanku.

Saya? Ya. Memang emo. Tapi bergantunglah pada keadaan. Taktahu lah sekarang hati saya macam mana kan. hehe. takde jiwa kot. Hilang. Can you find it for me, dear? :) . Hm. Takpa. Allah sebaik perancang. Mungkin saya akan tuntut nanti. Atau saya biarkan sahaja. Atau Allah ada sesuatu yang lebih baik untuk diberi kepada saya dan dibalas kepada mereka. Okay jangan salah faham. Ini secara umu. Tiada kene mengena dengan sesiapa yang menjurus yer. UMUM. tontonan UMUM. haha. Tetapi. Siapa yang makan cili dia yang terasa pedasnya lah. Btw. Seriously, memang tiada kene mengena.

Reda. Apa-apa yang berlaku saya sedang belajar menerima dengan hati yang terbuka. Memang payah. Siapa kata senang? Kene tabah, kuat and tekad! Allah itu ada di mana mana. Sabar je okay. Korang janganlah mungkiri janji dengan sesiapa pun, tak kira muda tua jauh dekat rapat ke tak ke. Janji itu bukan mudah. Zaman sekarang ni makin melupakan kepentingan janji sedangkan sebenarnya janji itu tanggungjawab yang boleh dikatakan sangat besar. Harap faham maksud saya di sini ye. Janganlah sesekali mengecewakan orang. Sepertimana kita rasa  'down' apabila orang kecewakan kita, macam tu jugaklah dia rasa. Jangan buat macam tu yer. Usaha lah sedaya upaya untuk memenuhi janji-janji itu.

Saya memohon maaf sekiranya da yang terasa ye. Ni sekadar peringatan bersama dan ambil yang positif. Yang negatif tu saya mintak ampun tau! Maaf sesangat :) Semoga berjaya.




*My Mood now : ILYSMIMYDM 0__o*

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...