Wednesday, November 14, 2012

Menyintai masalah?

Assalamualaikum wbt.

Pertama sekali ingin menguacapkan kata maaf sebab jarang update blog ni. Busy sangat2. Paham2 jelah student kan. Saya cinta sangat kat MASALAH. Aduh. Semua orang ada masalah kan cuma beza dari segi saiz je ; besar kecik.

Jadi student ada masalah. Cikgu ada masalah. Surirumah ada masalah. Suami ada masalah. Kakak abang adik ibu ayah pols tentera wartwan dan sesisapa sahaja punyai masalah. Nak taknak sahaja kita hadapi. Situlah wujudnya orang yang berputus asa, nak bunuh diri sebab tak tahan dengan masalah yang dihadapi. Semuanya gara-gara masalah. Sedangkan penulis pon mempunyai masalah. Masalah takde idea. Ha okay itu masalah kecil saje. Pejam mata je. 

Kalau bab student, bagi penulis ni. Sebab orang yang sedang melalui, pernah melalui pasti memahami situasi itu. Kalau askar tetiba nak paham student, boleh. Tapi...adala dalam 40 ke 30 peratus sahaja dia paham. Tak mungkin dia paham semuanya. Begitu juga ibu ayah dengan kita. tak mungkin la kita nak cerita semuanya dekat ibu ayah. Sedangkan ibu ayah kita nak melayan masalah sendiri, masalah anak-anak mereka yang lain. Mungkin dia tenang mendengar tapi hati dia mana kita tahu kan. Aduh. masalah. masalah. Masalah student sangat banyak kan. Assingment berlambak. Belum siap satu datang lagi dua tiga. Eh eh eh. Datang lagi. Sambil ada masalah yang berkaitan dengan kampus, ada lagi masalah lain. Masalah keluarga mungkin. Masalah sendiri. Masalah peribadi. Masalah kawan. Sebagai penambah rasa lah kot. Sedap sikit. Manis rasa. Kalau tak tawar je kehidupan. HEHE...

Lagi satu, masalah kita yang paling susah nak diubati ialah memahami orang. Kan? Dari kita tadika sampai ke besar dewasa ni, adakah kita yakin kita mampu mehamai semua orang seratus peratus? mestilah tidak. Kadangkala nak cuba memahami orang ni pun terasa seperti nak putus asa untuk memahami orang. Dari situlah wujudnya malas nak memahami. Biarkan sahaja. Siapa setuju? Penulis rasa ramai je yang pernah rasa macam nih kan kan kan. Memang perit rasa nak faham orang macam mana. Macam mana kita rasa orang tak faham kita macam tu jugaklah dia rasa kita tak faham dia. Aduh kesian orang tu sebab kita tak faham dia. tetapi apakan daya kita tak mampu nak memahami semua orang tapi kita cuba sedaya upaya.

Bukan buat tak endah. eh lantak kau la. Bukan macam tu. Contohnya. Kita nampak kawan kita terkial-kial bawak barang banyak. Kita cakap, banyaknya barang lepastu kita blah je. Eh, memang la dia tak cakap minta tolong tapi tolongla. Dia segan kan. Kalau kawan kita diam je, mesti dia ada masalah yang dia fikirkan. Mungkin lebih baik kalau kita tak cari pasal dengan dia kalau kita taknak kene marah balik. Kan. Kalau bab-bab memahami yang lain, memahami pasal perasaan, pasal idea, pasal kerja tu memang payah. Nak bagi example pon susah rasa. Hehe

Seorang ketua memberi arahan. Tapi belum tentu semua anak buah dengar kata. Tapi apabila sesuatu terjadi anak buah complain menyalahkan ketua. manalah ketua tak pening nak melayan kerenah semua. Dah bagi arahan tak dengar kata. Haiyaa. haha..Dan setiap tindakan itu pasti ada sebab musababnya. Ketua yang baik akan membuat kerja dengan baik. Masalah lain pulak kalau ketua yang mementingkan diri sendiri tak dengar pandangan anak buah pun jadi masalah besar jugak tu. macam mana kita nak memahami orang macam ni. Kita tegur kita yang kene maki. Kita diam dikata kita buat muka, tak buat kerja pulak. macam mana ni?

Credit


Oh okay. Macam ni. Kita diam tak payah bagi apa-apa komen. Kita buat  saja kerja yang disuruh. Kalau tak menepati, Baru cakap kat dia apa sebenarnya yang dia mahu. Serba serbi tak kene. Kalau asyik complain saja mana nak siap kerja. Jangan fikir complicated sangat. kalau kita fikir itu senang, maka senanglah jadinya. malasah begini banyak merata-rata. Sedang zaty sendiri pernah rasa. Masa zaty kerja masa cuti dulu pernah rasa macam-macam. Diam je....Balik rumah lupa semua masalah. Hehe. kalau sekarang jadi student, ada masalah cuba settle. tapi pantang cuti, memang balik sebab rumah tempat paling sesuai untuk melupakan masalah.

Rasa lega. Jejak kaki atas pedal kereta terasa semua masalah di kampus hilang dengan serta merta. Korang bagaimana? cuba cari solution yang korang rasa sesuai dengan korang. Setiap orang mempunyai cara yang berbeza untuk menyelesaikan masalah sendiri. Jangan tiru cara orang, mungkin tak sesuai dengan anda. Apa-apa pun ada masalah, mengadu pada Allah, Allah sahaja yang dapat membantu kita dengan menghantar hambaNya yang lain untuk membantu kita. Allah sahaja yang dapat menenangkan kita. Bacaan ayat AQ dapat menenangkan kepala kita yang serabut. Tak percaya? Cubalah. Pasti sangat tenang hati kita. Selepas solat, baca AQ, baru terasa dapat selesaikan masalah satu persatu. Ye. Benar. :)

Mari mendekatkan diri kepada Allah. Jngan sesekali melupakannya. masalah tetap ada. Tidak akan pernah berpisah dengan kehidupan manusia. Yang baik datang dari Allah. yang tidak baik datang dari saya sendiri. Ambillah yang keruh. jangan amek yang keruh ea. :D Wassalam.

Credit



No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...