Wednesday, October 3, 2012

Yang tak bersalah menjadi mangsa. Apa alasannya?

Assalamualaikum wbt.

Semoga anda semua tergolong dalam kalangan orang yang diredhai Allah sentiasa hendaknya. Nak mengutarakan mahupun mengulas isu ni memang payah. Kita ambil yang ringkas dan ringan sahaja. Semoga orang tidak pening dan mengambil masa yang lama nak memahami kandungan yang hendak disampaikan. Mangsa tetap menjadi mangsa. Kadangkala mereka menjadi mangsa yang tidak bersalah atas kesilapan orang lain. Adakala mereka menjadi mangsa kerana kesalahan mereka sendiri. Bagaimana?

Cuba kita tengok kat jalan raya. Ada dua lane kan. Kat highway mungkin dua mungkin juga tiga. Tapi kan, ada je manusia yang buat jalan tu jadi empat atau tiga. Ikut laluan yang tepi kiri sekali tu. Lorong kecemasan. Kalau lorong asal tu tiga, jadi empat. Selalu berlaku masa jem jem lah. Kereta tu kemain laju lagi. Kereta yang baris ketiga ni pun tak menyabo, keluar mungkin tak tengok cermin sisi. Agaknyalah. Berlakulah pelanggaran antara dua kereta tu. Macam tu siapa mangsa? Siapa pesalahnya pulak? Dua dua tak sabar.

Kedua, orang tengah pandu kereta dengan cermat berjiwa raganya pandang depan penuh fokus, sampai habuk kat cermin pon boleh nampak, menjaga jarak kenderaan, tiba tiba...zaapppppp!!! kereta dari mana tah wujud masuk depan pemandu berhemah tadi dan dengan serta merta terus menekan brek kecemasan. Kalau malang, kereta belakangnya tak sempat brek, berlakulah pelanggaran antara banyak kereta di belakang belakangnya. Huh. Apa nak kata macam ni.

Ketiga, tengah fokus tengok kiri kanan nak melintas ni, pegang stereng kereta dengan penuh gaya, sebelah kiri takde kereta, sebelah kanan ada sebuah kereta yg berkilat penuh gaya meluncur laju...tengah tunggu dia lepas baru nak melintas nih..tiba tiba..eh eh eh..zappp!! dia membelok. Tak bagi signal. Baik buang je mentol lampu signal yang ada kat kereta dia tu. Ramai lagi orang yang berkereta murah yg tak berlampu sebab tak mampu. Haih. manusia. Apa pulak komen pasal ni?

Ketiga, kereta ni saiznya pelbagai. Kalau nak dibanding dengan lori, kereta memanglah kalah. Ni kalau kita pi bawak kancil, tak tak. Drive kenari ke wira ke besar sikit. Kita tengah kat jalan kiri sekali nih, drive dengan tenag serta fokus lagi, sebelah kanan ada lah lori yang besar-besar tu kalau langgar lori yang kecik sikit pon boleh buat kemalangan maut tu. Sedang tekun memandu, tiba tiba dia himpit ke kiri, kita ni nak buat macam mana? kita kat tepi kiri nih!! Okay, slow slow. Slow je boleh buat. Bagi dia laluan. Eh eh eh. Kurang ajarnya, kan? Mentang mentang kita drive kerete kecik jer. Erk...

Keempat, kereta kereta kereta. Motor pulak haih. Sama macam kes ketiga tadi, motor lagi sering ditindas sebab dia yang paling kecik kan. Huh. Kesian kan penunggang motor nih. Kelima, selain kenderaan, keadaan jalan raya pun memainkan peranan. Tiba tiba ada lubang besar. Kalau motor yang kene memanglah terok, kalau kereta kemik la spot rim weh. Habis kereta aku wehhh. Pehliss. Aku sayang kereta aku okeh. Mana pihak yang sepatutnya menjalankan tugas ni? Okeh takpe takpe. Sekurang-kurangnya, letaklah tanda jalan tu berlubang or something that we can recognize that before we reach the damage part. Is it true? I think so. Perhaps...

Tapi ni baru beberapa kes. Entah berapa banyak lagi kes yang kita tak dapat nak hurai sebab orang yang mengalami sendiri sahaja yang merasainya, kan? Okay. Saya, sebagai pemandu kereta dan juga penunggang motosikal pernah merasai pelbagai ragam manusia atas jalan raya. Tak kurang juga kesalahan daripada diri saya sendiri. Memang betul-betul tersilap. Maafkan saya :) Tapi saya bukan sengaja. Insyaallah saya berhati-hati orangnya bak kata kawan kawan mereka rasa selamat dengan saya. Alhamdulillah. :) Awak awak, tolonglah berhati hati. Kesian tau orang yang tak bersalah menjadi mangsa. Kita diam je tapi tiba tiba orang langgar kita. Kesian kan. Sampai hati awak tak ikut peraturan.

Awak tahu tak , gara-gara awak seorang mampu meragut banyak nyawa, Mungkin seorang dan mungkin juga dua tiga empat mahupun sepuluh orang. Kalau ada 100 orang macam awak dari 5-6 ptg, kali dengan mangsa, mungkin melibatkan 400 nyawa. Kalau tak maut, mungkin cedera parah mahupun ringan. Kasihanilah mereka. Semoga kita sama-sama mematuhi peraturan dunia dan tak lupa peratusan akhirat. Baca doa menaiki kenderaan, basmallah dsb tu penting. Allah sentiasa bersama kita. Insyaallah :) Yang baik dtg daripada Allah, yang buruk datang daripada saya sendiri. Mohon ampun dan maaf. Sekadar perkongsian pengalaman dan juga pemerhatian sepanjang kehidupan. 

Credit

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...