Sunday, May 6, 2012

Bukan senang melepaskan.

Assalamualaikum wbt.

Entah mengapa hati ini kurasa sayu. Hendak kualirkan air mata tiada gunanya. Hendak ku tahan terasa pahit di tekak sesak di dada. Aku memandang sayu pemandangan luar penuh dengan tanda tanya apakah yang berlaku di luar sana. Apakah mereka sepertiku merasa masalah menimpa-nimpa. Semestinya aku mampu menjawab mereka juga punya masalah tersendiri yang tidak perlu semua orang tahu akan apa yang berlaku terhadap orang lain. mereka juga punya privasi tersendiri. Ouh. Mengapakah duhai hati kau bermuram begini. Aku mampu tersenyum tatkala suasana dan tiupan angin menerpa di pipi. Mengelus lembut pipi dan hatiku yang gundah gulana.

Mungkinkan aku teringat kehadiran sesuatu itu. Mungkinkah aku teringat kisah remajaku, kisah kanak-kanakku yang membuatkan perasaan rindu itu menerpa segelinap ruang hati yang kecil ini. Walaupun hati ini kecil namun mampu membuat hidup dan fikiran ini jauh melayang dan kadangkala gagal untuk dikawal. betapa sukarnya mengawal hati ini. Hendak ditanya mengapa kau begini tiada gunanya. Aku tahu tiada guna menyimpan pemilik cinta itu kerna tiada kemanisan yang bakal aku dapat jika aku mengejarnya malah pahit yang bakal aku rasa. Adakah itu adil bagi aku yang rela memberi dibalas pahit menyeendiri. Tidak dia fikir hati ini hanya fikir kehendak diri memuaskan hatinya sendiri.

Tak mengapa duhai hati kelak dia yang memakan diri sendiri kau carilah bahagia yang sentiasa menanti. jangan dipersoal takdir ini kelak hilang hikmah yang bakal Allah beri. Bersabarlah. Hendak aku capai bunga-bungaan beserta dedaun yang sunggug menarik itu namun aku takut tercapai durinya. Hendak aku gapai bintang itu tapi terasa terlalu jauh untuk disentuh. Lalu aku mengambil keputusan biarlah mereka datang sendiri kepadaku. Mungkin bunga yang cantik mekar itu akan berterbangan datang disisiku tatkala aku lena menikmati tiduku. Walaupun aku masih terbuai dengan kemanisan dan kepahitan saat bersama itu, aku masih mengharapkan sinar baru datang menerpa secepatnya agar kisah itu dapat aku lenyapkan walaupun bertahun lama mungkin aku kira untuk melepaskan.

Aku menyendiri melihat sekeliling. Aku percaya semua sibuk melakukan hal tersendiri namun pasti terselit seseorang mahupun beberapa yang memerhati dari jauh kelibatku. Apa yang sedang aku lakukan. Begitulah kehidupan. Tatkala aku memerhati bulan orang lain sibuk bergembira dan ada juga yang sedang menangis. Jika aku mampu mendengar luahan semua manusia pasti aku lebih tabah kerna pasti mereka punya masalah lebih besar dariku. Namun apakan daya aku hanya mampu mendengar luahan hati sendiri. Memerhati kegelapan malam bersama sinar bintang dan bulan yang indah ciptaan Allah, mampu membuat hatiku runtun. Mengingatkan aku apakah yang sedang keluarga aku lakukan. Apakah yang sedang mereka lakukan saat aku bersedih mengingati apa yang mereka lakukan.

Tidak adil. Namun aku mencuba melangkah seperti biasa walaupun di hati waktu itu basah dipenuhi air mata yang tidak mampu berlinang lagi kerna letih mengeluarkkannya dari mata. Teman bergembira. Aku bergembira. Namun di hatiku tersimpan kesedihan yang aku tidak akan luahkan sentiasa. Ia tersemat di hati. Selalu. Namun aku tetap tersenyum membahagiakan rakanku. seperti lemah aku rasa jika aku bermuram durja. Aku rela begini. Mendiamkan diri hanya terluah sekali sekala pabila hati itu tidak dapat menampung kesedihan itu.

Caraku seperti gembira. Caraku seperti rela. Caraku seperti tidak apa-apa. Namun fikiranku sentiasa memikirkan itu. Akan tetapi aku harus melwan semua itu. Kerna ada yang lebih penting dari itu sedang menunggu. Jangan dilayan hati yang mengajak aku bersedih itu, hati! Ingat! Aku seperti menelan ubat sentiasa. Yang tidak akan pernah habis. Apakah ubatnya. Aku fikir ubat itu akan datang beberapa tahun lagi. Namun dalam tempoh itu aku harus menelan kepahitan ubat itu beribu berjuta kali dan semakin lama semakin pahit fikirku. Pastinya ada lagi yang bakal menerpa fikiran dan hatiku. Namun aku harus terus tabah. Aku terus tersenyum kepada mereka yang mengguris hati dan perasaanku.

Aku mencuba membuat mereka bahagia walaupun hatiku jauh terluka. Aku tidak rela menjadi musuh. Oleh itu aku terpaksa merelakan hatiku disakiti untuk kebahagiaan mereka. Ouh. betapa sukarnya membiasakan ini. Tidak mengapa. Tidak mengapa. Kata mulutku. Tidak boleh, tidak boleh, aku menyayanginya, kata hatiku pula dalam masa yang sama. Aku harap ini semua cepat berlalu. Agar tiada siapa yang bakal terluka dengan mendalamnya. Tidak aku harapkan belas kasihan namun penghargaan serta ucapan terima kasih dan permintaan maaf kepadaku secara bersungguh-sungguh itu yang aku pinta. Janjimu yang aku tuntut. Tepuk dada tanyalah hati dan akal apakah janjimu.

Aku hanya mampu tersenyum jika kau bertanya kepadaku. Tersekat segalanya  di kerongkongku ini. Terasa tertelan ubat sebesar ibu jari. Sukarnya, Ya Allah. Ya Allah bantulah hambamu mengukir senyuman seikhlas hati dan melupakan semua yang berlaku itu. Izinkan hambaMu ini mendekatiMu untuk mendapat kasih sayangMu. Biarkan yang berlalu itu berlalu. Yang baru itu denganMu. Insyaallah. Tetapkan hatiku agar ku melepaskannya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...