Friday, February 10, 2012

Stalkers and readers .

Assalamualaikum wbt.

Apa beza stalker and reader pada pandangan anda? Saya nak cakap, eh taip, melalui pendapat saya sahaja kalau salah harap maaf ye kawan-kawan. Stalkers merupakan orang yang menceroboh dan mencuba mengambil tahu secara senyap-senyap dan mempunyai niat lain selain sekadar membaca. Readers pulak orang yang membaca apa sahaja yang tertera tanpa mempunyai niat untuk memcerca memaki hamun dan mengambil tahu tentang seseorang sehingga mengutuk orang tersebut. Kalau awak nak stalk pun saya tak kisah tapi tak payah nak mengutuk-ngutuk sambil membaca apa yang tertera depan mata awak-awak tu hah. Tak baik tau. Tapi untunglah orang yang awak kutuk tu sebab dia dapat pahala. Semakin banyak awak kutuk dia semakin banyak pahala yang dia dapat tau. Alhamdulillah.

Awak-awak tak perlulah suruh kawan-kawan awak 'add friend' kat facebook orang yang awak nak stalk tuh. Awak-awak add lah sendiri. Awak-awak pun kalau dah tak suka dengan orang tu awak-awak semua bukan setakat remove tapi block sekali lepas tu suruh kawan-kawan awak add pulak orang yang awak remove/block tu. Kerja senget lah tu kan. Kesian. Kalau biar pun kenapa, tak perlu lah nak block, remove pun cukup lah kalau dah tak suka sangat. Tapi kalau tak remove pun kalian kan boleh hide segala bagai tu kalau kedekut sangat tak nak dia ambil tahu pasal kalian kan kan kan. Serabut lah tengok orang sedih marah kecewa bila ada orang yang me'remove' mem'block' mereka tanpa sebab yang kukuh pun. Kan semua dah baligh/matang kan.

Fikiran jangan macam budak-budak atau cetek sangat ambil perkara remeh tu macam sesuatu yang besar. Ini sekadar alam maya sahaja. Hanya rekaan dan khayalan. Realiti kehidupan kita di luar sana. Adakah kalian tahu siapa saya di luar? tidak, bukan? Biarlah benda2 yang tak wujud nih tapi jagalah hak privasi anda. Mungkin ada stalkers yang nak carik gambar anda dan edit untuk dijadikan fitnah semata-mata. Jenayah siber ada dimana-mana. memang tak selamat dah dunia sekarang nih. Musuh dalam selimut. Gunting dalam lipatan. Kadang kita tak sedar yang orang paling rapat juga berkemungkinan mendedahkan privasi kita tanpa kita sangka. Macam-macam lah kan.

Benda-benda ni tak tahulah ada kaitan dengan saya ke tak. Saya tak mem'block' orang sesaja tau. Saya akan block orang yang tak senonoh contohnya lelaki yang tiba-tiba hantar mesej lucah-lucah. Itulah orangnya. Lain-lain Insyaallah takde. Jika ada mungkin ada sebab yang kukuh. Sebab semua yang ada kawan-kawan sendiri. Tak perlu nak marah sampai macam tu. Kita benco seorang, ramai yang membenci kita nanti. Saya taknak orang benci saya jadi saya taknak benci orang akan tetapi kita tak mampu memuaskan hati semua orang kan. Mungkin ada yang terasa hati, mohon ampun dan maaf. Mungkin ada salah faham antara kita yang kita tak sedar, mungkin. Tapi marilah kita bermaaf-maafan. Kita tak tahu bila ajal kita.

Kepada yang mem'block' diri ini dimana-mana sahaja termasuk fikiran, apakah yang membuatmu bertindak begitu. Tak mengapa, harap maaf atas kekasaran mahupun kesaiktan yang saya beri. Mungkin itu semua tanpa saya sedar. Saya tak berdendam dengan kamu-kamu. Kerana saya sedar kita semua makhluk Allah yang sering membuat kesilapan. Adakala kita tersedar pabila orang menegurnya jika tidak memang tidak akan sedar. Okay berbalik kepada tajuk, sebenarnya apa yang saya maksudkan ialah jenayah siber. readers ni kalian lah. Membaca untuk sesaje je kan.

Stalkers tu yang bahaya entah apa yang dia nak bomohkan dengan gambar yang ada atau apa sahaja yang ada untuk memfitnah kita kan. Kita tak tahu sapa yang memusuhi kita mungkin dia perhati kita dari jauh je tunggu masa nak menjatuhkan kita. Berhati-hatilah. I hate stalkers okay. Saya tak membenci orang tetapi saya benci orang yang melakukan jenayah ni. Jangan salah faham okay sayang. jagalah hak anda. Semoga kita semua terpelihara daripada perkara-perkara ni. Semoga Allah melindungi kita sentiasa. Allah Maha Adil lagi Bijaksana. Aallah tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Amin. InsyaAllah.

Kebelakangan ini jarang menghupdate blog sebab bahagia sangat sampai tiada madah dan kata nak diucap. Hehe. I am happy now. Tapi tak reti nak share kebahagiaan ni macam mana. Adalah sebabnya yang saya tak boleh share dengan kalian sebab saya ada hak juga. Heee. okay. Wassalam. Yang baik datang daripada Allah yang buruk datang daripada saya sendiri.


can we ? heee

macam ni lah caranya kan....

I knew I have; maybe

TOTALLY

.............. :)


*143143567*

No comments:

Post a Comment

Terima kasih membantu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...